کوچ درعشایرکهگیلویه وبویراحمد

با توجه به شيوه معيشت و نحوه گذران زندگی، که جمعيت کشور ما را در سه جامعه شامل شهری ، روستايی و عشايری تقسيم می کنند، جامعه عشايری با سه ويژگی ، کوچندگی ، وابستگی ايلی و شيوه معيشت متکی به دامداری به عنوان جامعه سوم از ديرباز همواره نقش موثر وتعيين کننده ای در مسايل اقتصادی ، اجتماعی و امنيت اراضی کشور را داشته است . کوچ را به معنای جابجایی معنی کرده اند. از ۵ میلیون سال پیش که بقایای نخستین انسان کشف شد کوچ هم وجود داشت. کوچ عشایر در ایران در حدود ۸هزار سال پیش شکل گرفت. كوچندگی همرا با دام و استفاده مطلوب از مرتع از گذشته های دو ر یكی از شیوه های زندگی و معیشت در سرزمین پهنا ور ایران زمین بوده است و عشایر به بهترین شكل ممكن از این شیوه و تكنیك جا به جایی برای بهره مندی مناسب دام هایشان از مراتع استفاده نموده اند. به آن دلیل که کوچ کردن شیوه سختی است برای گذران زندگی همیشه عشایر انسان هایی سخت کوش، سوار کار و ورزیده بودند. کوچ صورت رفتاری فرهنگ ایرانی است .عشایر برای حرکت ایل بار و بنه را می بندند و در فصل زیبای بهار راهی ییلاق می شوند. کسانی که در ایل وظیفه شان راندن بره ها و بزغاله هاست برای این که خوشی و هیجان سفر و حرکت بره ها و بزغاله ها را درایل پخش کنند با آهنگی دلنشین اشعاری را به لری می خوانند.آرامشي كه در مردم كوچ رو است هيچ گاه در ميان مردم شهر نشين نيست.عشایر به همراه خانواده و بار و بنه با مركب های سنتی و صنعتی و پیاده با حركت دام خود و با تحمل گرما و سرما و بارندگیهای شدید ، كوچ را بر خود هموار نموده و به مسیر خود ادامه می دهند برای عشایر ادامه كوچ یعنی ادامه زندگی و ادامه زندگی یعنی مواجه با مشكلات فراگیر كه لاجرم باید با آنها روبر شد و این مسیر را اگر صعب العبور باشد باید پیمود.

One thought on “کوچ درعشایرکهگیلویه وبویراحمد”

  1. سلام بسیار خرسند شدم .بنده پیوسته به مطالب پربارتان توجه دارم .مدتها لیک هستم / بابینش مطالعات حقوقی وبینش خویش مرا رهنمود بفرمایید . دوستدار ارتباط بیشتر گسترده تر شما هستم . کاکا خوبم سردیار لر باشید .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *